Gratis juridische hulp
Directe behandeling van uw zaak
Werkzaam in heel Nederland
9.7
1200+ recensies
020 00000 00000
Categorieën
Account options
My AccountMy OrdersSupport
Connect with us

5 Meest Voorkomende Oorzaken van Aanrijdingen Binnen de Bebouwde Kom

November 25, 2024

Binnen de bebouwde kom vinden veel verkeersongelukken plaats. Deze gebieden zijn drukker door gemengd verkeer, zoals auto’s, fietsers en voetgangers, wat het risico op aanrijdingen vergroot. Hieronder bespreken we de vijf meest voorkomende oorzaken van deze ongevallen en wat er gedaan kan worden om ze te voorkomen.


1. Afleiding in het Verkeer

Afleiding is een van de grootste oorzaken van aanrijdingen, vooral door het gebruik van mobiele telefoons. Bestuurders die berichten lezen of navigeren missen vaak belangrijke verkeerssignalen.

Voorbeelden:

  • Niet zien dat een voetganger oversteekt.
  • Laat reageren op plotseling remmen van een voorganger.

Preventie:

  • Gebruik een handsfree-systeem of schakel notificaties uit tijdens het rijden.
  • Voer campagnes om bewustzijn over de gevaren van afleiding te vergroten.

2. Te Hoge Snelheid

Hoewel de maximumsnelheid in de bebouwde kom vaak 30 of 50 km/u is, rijden veel bestuurders te hard. Dit verkleint hun reactietijd en vergroot de impact van een botsing.

Voorbeelden:

  • Botsingen met fietsers of voetgangers die een zebrapad oversteken.
  • Frontale aanrijdingen bij smalle straten.

Preventie:

  • Plaatsen van snelheidsremmers zoals drempels en verkeersplateaus.
  • Meer controles en boetes bij snelheidsovertredingen.

3. Geen Voorrang Verlenen

Foutief gedrag bij voorrangsregels is een veelvoorkomende oorzaak van aanrijdingen. Dit gebeurt vooral bij kruispunten en rotondes.

Voorbeelden:

  • Auto’s die fietsers geen voorrang geven op rotondes.
  • Bestuurders die haaientanden negeren.

Preventie:

  • Duidelijkere markeringen en verkeersborden.
  • Verhogen van verkeersdrempels om snelheid te minderen bij voorrangssituaties.

4. Verkeersdrukte en Onoplettendheid

In drukke gebieden zoals schoolzones of winkelstraten worden bestuurders sneller overweldigd door de hoeveelheid verkeersdeelnemers. Dit leidt tot fouten en ongelukken.

Voorbeelden:

  • Aanrijdingen met kinderen die onverwacht oversteken.
  • Botsingen met fietsers in drukke fietspaden.

Preventie:

  • Invoeren van schoolzones met een maximumsnelheid van 30 km/u.
  • Betere afscheiding van voetgangers, fietsers en autoverkeer.

5. Vermoeidheid of Alcoholgebruik

Hoewel rijden onder invloed overal gevaarlijk is, zijn de gevolgen binnen de bebouwde kom vaak ernstiger vanwege de aanwezigheid van kwetsbare verkeersdeelnemers. Vermoeidheid heeft een vergelijkbaar effect op reactiesnelheid en alertheid.

Voorbeelden:

  • Rijden door rood licht door trage reactietijd.
  • Aanrijdingen in woonwijken door verlies van controle.

Preventie:

  • Regelmatige alcoholcontroles in drukke uitgaansgebieden.
  • Campagnes over de gevaren van rijden onder invloed of vermoeidheid.

Conclusie

De meeste aanrijdingen binnen de bebouwde kom ontstaan door menselijke fouten zoals afleiding, snelheid en onoplettendheid. Het naleven van verkeersregels, bewustwordingscampagnes en infrastructuurmaatregelen kunnen deze ongelukken helpen voorkomen. Veiligheid begint bij alert en verantwoord gedrag van elke verkeersdeelnemer.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram