Afsluitpalen, ook wel bekend als fietspaaltjes, worden op veel fietspaden gebruikt om gemotoriseerd verkeer te weren. Hoewel deze palen een nobel doel dienen, vormen ze in de praktijk een groot risico voor fietsers. Jaarlijks raken duizenden fietsers gewond door botsingen met deze paaltjes. De discussie over de veiligheid van afsluitpalen laait steeds verder op, en er worden nu serieuze stappen ondernomen om het probleem aan te pakken.
In deze blogpost bespreken we waarom afsluitpalen een probleem vormen, wat de risico’s zijn, en welke initiatieven worden genomen om fietspaden veiliger te maken.
Afsluitpalen zijn bedoeld om gemotoriseerd verkeer buiten fietspaden te houden, maar hun plaatsing en zichtbaarheid kunnen leiden tot ernstige ongelukken. Hier zijn enkele redenen waarom deze paaltjes gevaarlijk zijn:
Veel afsluitpalen zijn slecht zichtbaar, vooral bij slecht weer, in het donker, of bij druk verkeer. Fietsers kunnen de palen te laat opmerken, wat leidt tot botsingen.
Sommige afsluitpalen staan midden op het fietspad, waardoor fietsers moeten uitwijken of plotseling moeten remmen. Dit kan niet alleen botsingen met de paal veroorzaken, maar ook met andere fietsers.
Bij dubbele afsluitpalen blijft er vaak slechts een smalle doorgang over. Dit kan problematisch zijn voor bredere voertuigen zoals bakfietsen of mensen met een rolstoel of kinderwagen.
Afsluitpalen die niet goed onderhouden worden, kunnen scheef staan, beschadigd raken of zelfs loskomen, wat extra risico’s met zich meebrengt.
Een botsing met een afsluitpaal kan ernstige gevolgen hebben. Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken met afsluitpalen, en honderden daarvan leiden tot ernstige verwondingen zoals:
Naast fysieke letsels brengt een botsing met een paaltje vaak ook materiële schade met zich mee, zoals beschadigde fietsen en accessoires.
Om de risico’s van afsluitpalen te beperken, worden er steeds meer acties ondernomen door belangenorganisaties, gemeenten, en wegbeheerders.
De Fietsersbond, een belangenorganisatie voor fietsers, heeft een campagne gelanceerd om zoveel mogelijk gevaarlijke afsluitpalen te laten verwijderen. Zij stellen dat verkeersveiligheid ook zonder fysieke barrières gewaarborgd kan worden. Automobilisten moeten zich simpelweg aan de verkeersregels houden.
Steeds meer gemeenten nemen maatregelen om hun afsluitpalen te herzien. Een voorbeeld hiervan is de gemeente Beekdaelen, die al haar fietspaaltjes heeft geïnventariseerd. Veel van deze palen bleken niet te voldoen aan de nieuwste richtlijnen. Het saneren of verwijderen van deze paaltjes kan de veiligheid op fietspaden aanzienlijk verbeteren.
In 2022 zijn geactualiseerde aanbevelingen voor afsluitpalen gepubliceerd. Deze richtlijnen adviseren onder andere:
Sommige gemeenten onderzoeken het gebruik van technologische oplossingen, zoals automatische slagbomen of sensoren, die hetzelfde doel dienen zonder obstakels op de weg te creëren.
De gemeente Utrecht heeft honderden afsluitpalen verwijderd en vervangen door alternatieven zoals lage drempels of verhoogde trottoirs. Dit heeft geleid tot een daling van het aantal ongelukken op fietspaden.
In Amsterdam worden afsluitpalen vervangen door flexibele rubberen paaltjes die minder schade aanrichten bij een botsing.
Den Haag experimenteert met het verwijderen van alle afsluitpalen op drukke fietsroutes en maakt gebruik van camera’s om illegaal gemotoriseerd verkeer te beboeten.
Fietsers kunnen ook bijdragen aan de verbetering van de veiligheid op fietspaden. Hier zijn enkele tips:
Het aanpakken van gevaarlijke afsluitpalen is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers. Door bewustwording te creëren, richtlijnen te volgen en technologie in te zetten, kunnen gemeenten een balans vinden tussen toegankelijkheid en veiligheid. Fietsers, wegbeheerders, en belangenorganisaties spelen allemaal een rol in deze verandering.
Met de juiste inspanningen kunnen we ervoor zorgen dat fietspaden niet langer worden gezien als een gevaarlijke plek, maar als een veilige en aangename ruimte voor iedereen.