De fietspaden van Amsterdam, ooit een symbool van rustig verkeer en duurzaamheid, zijn tegenwoordig een arena geworden voor snelheidsduivels op elektrische fietsen en andere snelle voertuigen. De gemeente Amsterdam heeft haar bezorgdheid uitgesproken over deze situatie en neemt maatregelen om de veiligheid op de fietspaden te herstellen. Maar wat houdt dit precies in, waarom is dit nodig, en wat kunnen fietsers verwachten? In deze blogpost duiken we in de problematiek en de plannen van de gemeente.
Met de opkomst van elektrische fietsen, speed pedelecs en andere gemotoriseerde tweewielers is de drukte op de fietspaden fors toegenomen. Waar traditionele fietsen een snelheid van 15 tot 20 kilometer per uur haalden, scheuren elektrische fietsen vaak met snelheden tot 25 kilometer per uur voorbij. Voor speed pedelecs kan dit oplopen tot 45 kilometer per uur. Deze snelheidsverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties.
Om de veiligheid en leefbaarheid op fietspaden te waarborgen, heeft Amsterdam verschillende maatregelen in gang gezet:
De gemeente overweegt een maximumsnelheid in te voeren op fietspaden in drukke gebieden, zoals het centrum. Dit zou betekenen dat snelle voertuigen worden afgeremd, of dat gebruikers van e-bikes verplicht worden hun snelheid aan te passen.
Een drastische maatregel is het verplaatsen van elektrische fietsen en speed pedelecs naar de rijbaan. Dit is eerder al met succes gedaan met snorfietsen. In 2019 moesten snorfietsers in Amsterdam met een helm de rijbaan op. Dit leidde tot een significante daling van incidenten op fietspaden.
Naast wet- en regelgeving zet Amsterdam in op bewustwording. Campagnes moeten gebruikers van snelle fietsen wijzen op het gevaar van te hard rijden en de impact hiervan op medefietsers.
Om de maatregelen effectief te maken, wordt de handhaving aangescherpt. Verwacht wordt dat er controles komen op snelheid en het gebruik van fietspaden door voertuigen die hier niet thuishoren.
Een voorbeeld van hoe de gemeente Amsterdam stevig optreedt, is het stoppen van het racespel van het e-bike merk Cowboy in juli 2024. Dit spel moedigde gebruikers aan om zo snel mogelijk door de stad te fietsen en competitie aan te gaan met andere gebruikers. Onder druk van de gemeente trok het bedrijf het spel terug.
Dit laat zien dat Amsterdam niet alleen kijkt naar beleid en infrastructuur, maar ook bedrijven aanspreekt die bijdragen aan de problemen op fietspaden.
Uit een onderzoek van oktober 2024 blijkt dat vier op de vijf Amsterdammers voorstander zijn van strengere regels op het fietspad. Veel bewoners voelen zich onveilig op drukke fietspaden en zijn positief over maatregelen zoals een snelheidslimiet of de verplaatsing van elektrische fietsen naar de rijbaan.
Als de plannen van de gemeente worden uitgevoerd, kunnen de volgende voordelen worden verwacht:
Langzamere en uniforme snelheden op fietspaden zullen het aantal ongelukken verminderen.
Fietsers zullen minder het gevoel hebben constant op te moeten letten voor snelle voertuigen. Dit maakt fietsen aangenamer.
Het verplaatsen van snelle fietsen naar de rijbaan kan de drukte op fietspaden verlichten, wat zorgt voor betere doorstroming.
Hoewel de maatregelen veelbelovend klinken, zijn er ook uitdagingen:
Wat kun je zelf doen om bij te dragen aan een veiliger fietspad?
Amsterdam werkt hard aan maatregelen om het racen op fietspaden tegen te gaan. Met een combinatie van snelheidslimieten, handhaving en bewustwording wil de gemeente een balans vinden tussen innovatie en veiligheid. Voor fietsers betekent dit een veiliger en aangenamer gebruik van het fietspad, al zullen sommige maatregelen tijd nodig hebben om goed in te burgeren. Eén ding is zeker: de stad blijft zoeken naar oplossingen om haar fietspadennetwerk geschikt te maken voor de toekomst.